Carpatiaport w Ulanowie?

0

Wczoraj przy okazji podpisania umowy na wykonanie odcinków drogi ekspresowej S19, w siedzibie PiS w Nisku, odbyło się spotkanie z Ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Podczas spotkania podjąłem temat budowy portu przeładunkowo-magazynowego na terenie naszego powiatu niżańskiego.

Temat bazy przeładunkowej jest o tyle zasadny i realny, bo właśnie na terenie naszego powiatu, dokładnie w Gminie Ulanów ( Huta Deręgowska) stykają się obydwa korytarze transportowe, Via Carpatia oraz kolejowy LHS ( Linia Hutnicza Szerokotorowa). Dla Premiera Morawieckiego, logistyka należy do filarów planu rozwojowego natomiast dogodne położenie obydwu szlaków transportowych w sposób oczywisty uzasadnia ich spięcie w postaci portu przeładunkowego w gminie Ulanów. Zaznaczę również, że transportowana szerokim torem kolejowym min. stal zbrojeniowa, stal konstrukcyjna zachęcałaby do włączenia się w ten projekt, Hutę Stalowa Wola.

Na moje pytanie co do zasadności i możliwości budowy bazy przeładunkowej na terenie naszego powiatu, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk odpowiedział: „Z transkaspijskim szlakiem komunikacyjnym wiążemy ogromne nadzieje, jesteśmy jego uczestnikiem i uważam, że budowa portu przeładunkowego to jest bardzo dobry pomysł. Musimy wykorzystać fakt styków rożnych szerokości torów- wykorzystać pod kątem budowy bazy logistycznej”. Ponadto Minister podkreślił, za słowami Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Bogdana Rzońcy, że na Podkarpaciu tworzy się jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych nie tylko w Polsce ale w tej części Europy i on będzie dotyczył Podkarpacia a dokładnie skrzyżowania drogi Via Carpatia z autostrada A4. „ Jeżeli zlokalizujemy do tego, wykorzystując tor kolejowy, bazę logistyczną, to czegóż trzeba więcej, jak najbardziej jestem za i uważam że należy nad tym projektem się pochylić”- dodał Minister Infrastruktury.

Dodam, że korytarz TMTM ma zapewnić połączenie transportowe między Europą a Chinami, z pominięciem Rosji- przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę, z możliwością poszerzenia siatki połączeń o Iran i kraje ościenne. Ma stanowić alternatywę dla rosyjskiej trasy TRANSSIB, dotychczasowego podstawowego szlaku dla towarów kierowanych do Europy z Chun, Japonii, Korei czy Tajwanu. W Polsce podmiotem zaangażowanym w projekt TMTM jest spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) – z siedzibą w Zamościu.

W 2017 roku szerokim torem, przetransportowano przeszło 10 mln ton towarów, w 2018 roku spółka odnotowuje w przewozie już 30 % wzrost.

Baza logistyczna to nie tylko przeładunek towarów ale i magazynowanie, stacje paliw, usługi spedycyjne, linie konfekcjonujące, czy nawet pakujące towary tzw big-bagi, więc o korzyściach wynikających z nowych miejsc pracy i rozwoju dodatkowych usług na terenie naszego powiatu chyba wspominać nie trzeba.

 

Janusz Bronkiewicz

 

 

 

Czy Ulanów wykorzysta szanse na rozwój ?

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Wordpress Theme